Äldre och omsorg

Vi blir allt fler äldre på Gotland och att åldras ska vara tryggt och värdigt. Antingen genom att kunna bo kvar hemma med hemtjänst och hemsjukvård vid behov eller på särskilt boende. Tillsammans kan vi göra livet bättre. Ingen ska behöva vara ensam. När vi är svaga måste samhället vara starkt. Vinstintressen får aldrig ersätta eller gå före solidaritet.

Vi vill:

  • skapa fler mötesplatser för att motverka ensamhet hos äldre.
  • attrahera fler unga till vård- och omsorgsyrken.
  • ge de som jobbar inom äldreomsorgen möjlighet till undersköterskeutbildning.
  • avskaffa minutstyrningen inom omsorgen.
  • öka resurserna till LSS-verksamheten.
  • möjliggöra ett rikare fritidsliv för personer med funktionsnedsättning.
facebook Twitter Email